Wednesday 21 November 2012

Hari Keputeraan Sultan Johor & Pengisytiharan Bandar Diraja

"SELAMAT HARI LAHIR, TUANKU"



Esok, 22hb Nov merupakan hari cuti umum bagi seluruh rakyat Johor semperna Hari Keputeraan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Apa yang uniknya pada sambutan Hari Keputeraan pada tahun ini buat pertama kalinya Majlis Pengurniaan Bintang Kebesaran dan Pingat diadakan diluar Istana Besar, JB setelah 125 tahun diadakan di situ.

Kali ini sambutan hari keputeraan Sultan Johor akan diadakan di Bandar Maharani a.k.a Bandar Muar.  Sambutan kali ini juga berlansung selama 5 hari dari 22hb sehingga 26hb November. Tuanku sekali gus akan   mengisytiharkan Bandar Maharani sebagai Bandar Diraja. Dijangkan seramai 100,000 orang yang akan sertai sambutan kali ini.

Berikut adalah tentatif sambutan Hari Keputeraan Sultan Johor serta Hari Pengisytiharan Bandar Diraja:


Semperna pengisytiharan ini, kini Muar telah dikurniakan satu monumen mercu tanda sebagai identiti bandar ini secara rasminya. Pada monumen itu terdapat empat gading gajah dan di atasnya terdapat kubah masjid dan juga terdapat perkataan "DAULAT TUANKU".

Jabatan Kerja Raya Daerah dipertanggungjawabkan untuk membuat reka bentuk monumen ini dan dipersembahkan kepada Tuanku. Monumen ini mendapat pembiayaan penuh kerajaan Negeri Johor. Monumen ini dibina di bulatan Sulaiman berhampiran Jalan Temenggong Ahmad.

Mercu Tanda Bandar Diraja Muar


RBW Blogspot
Gerbang Mahkota yang dibina pada tahun 1960 di hadapan Pantai Lido.

Mercu tanda ni semestinya menjadi kebanggaan seluruh penduduk Daerah Muar sekali gus menambah satu lagi keunikan di daerah ini.

No comments:

Post a Comment