Wednesday 14 November 2012

Khasiat Sarang Burung Walet


Tahukah anda bahawa harga sarang burung yang telah dibersihkan boleh mencecah harga dari RM12,000 hingga RM24, 000 sekilogram? 

Pelbagai kajian telah dijalankan dan telah membuktikan bahawa sarang burung layang-layang atau walit ini mempunyai khasiat yang tinggi terhadap kesihatan semua peringkat umur. 

Antara khasiat yang terkandung di dalam sarang burung layang-layang ialah: 


 1. Faktor stimulasi mikrogenik yang terkandung pada sarang burung itu dapat membantu meransang sel dan    penghasilan semula struktur sel badan yang menjadi punca utama penghasilan kulit yang muda, lembut, licin dan halus. 

 2. Mengandungi bahan yang boleh memberikan tenaga dan pemulihan dalaman, khasnya melancarkan sistem aliran darah dan pembentukan sel darah merah.
 
 3. Penyelidikan saintifik moden mendapati ia mengandungi mineral kepekatan tinggi, protein aktif serta protein gelatin, sekali gus menjadikan ia produk kesihatan semula jadi yang tulen sekali gus bagus untuk semua peringkat usia. 

 4. Wanita hamil yang mengamalkan pengambilan sarang burung layang-layang akan menjadikan bayi yang dilahirkan akan memiliki kulit yang sangat cerah lagi halus, serta fungsi badan lebih kuat berbanding bayi lain dan ibu juga pulih lebih cepat selepas melahirkan. 

 5. Bahan-Bahan aktif yang terkandung di dalam sarang burung laying-layang mudah menyerap jauh ke dalam lapisan kulit untuk membaikpulih struktur epidermis, menebalkan kulit dan menyamar garisan halus serta kedutan selain membekalkan keanjalan jangka masa panjang pada wajah. 

 6. Kajian perubatan Cina di Beijing mendapati sarang burung walit menjadikannya agen pemutihan kulit dan juga baik untuk kesihatan mata. Bagi penghidap asma, ia juga menjadi agen terbaik memulihkan sistem pernafasan dan memperkuatkan paru-paru. 

 7. Zat kolagen yang terkandung dalam setiap sarang burung walet dapat melancarkan pembuluh darah, meningkatkan nafsu makan serta memperbaiki saluran pencernaan. 

 8. Sarang burung walet dapat mengurangkan kahak dan menyembuhkan batuk. Ini juga adalah nutrisi yang bagus untuk paru-paru dan menguatkan saluran pernafasan. 

 9. Pengambilannya ketika kehamilan dapat mengurangi rasa sakit pada punggung, memperkuat paru-paru bayi yang dikandung. Juga dapat mempercepat proses penyembuhan setelah melahirkan. 

 10. Pemakanan secara teratur dapat menguatkan urat dan tulang serta meningkatkan daya tahan tubuh. 

 11. Dapat membesarkan daya serap nutrisi yang ada pada setiap makanan serta dapat meningkatkan kecergasan IQ bagi kanak-kanak. 

 12. Dapat mengurangkan kesan yang ditimbulkan daripada nikotin dan mencegah serangan barah bagi perokok. 

 13. Melalui kajian dan ujian makmal di Hong Kong dan China mendapati sarang burung mengandungi nutrient dan garam mineral yang mudah diserap oleh tubuh badan manusia seperti di bawah: 


  •  Gikoprotein 
  •  Kalsium 
  •  Zat besi 
  •  Fostorus 
  •  Iodin

No comments:

Post a Comment