Saturday 17 November 2012

Kejatuhan Harga Sarang Burung

 
Setakat ini harga sarang burung dikatakan semakin merundum.  Antara punca dan sebab-sebabnya ialah wujudnya sarang burung walet tiruan.  Ada yang membuat sarang burung ini dengan menggunakan bahan dari agar - agar dan yang lebih teruk ada juga yang menggunakan bahan daripada plastik.
 
 
Sebelum ini harga sarang burung walet mencecah 4k sekilogram tetapi kini hanya 2k sahaja sekilogram.
 
 
Hal ini disebabkan daripada kewujudan pihak suplier yang melakukan penipuan semasa proses menjual dan mengeksport sarang burung walet ke negara China.  Kini, pembeli China tidak lagi mempercayai kualiti sarang burung dari negara kita dan seterusnya menjatuhkan pasaran sarang burung ini.
 
Bagi aku, aku tak nak eksport2 ni.  Aku cuma jual hasil sarang burung ni kepada pembeli sekitar kawasan berdekatan sahaja.
 
Sarang burung ini aku proses sendiri dan aku pasarkan sendiri tanpa orang tengah.  Sup yang aku hasilkan ni pulak 100% tanpa bahan pengawet dan ada ditambah dengan ramuan istimewa.


 
proses pembersihan sarang burung
 
 
 
Sup yang telah siap dimasak


No comments:

Post a Comment